अञ्चल जाबाको वाम्बुले भाषामा निबन्ध : राडुमापाङ जिखिम न्वा बाउनङा चोखोनिटो न्वा

मातृभाषा

राडुमापाङ जिखिम न्वा बाउनङा चोखोनिटो न्वा
–मोहन शम्शेर राई (अञ्चल जाबा)

नेपालङा एकिकरणल्वा दुम्चो हिन्दुकरणल्वाङ ड्आम्बी राडुमापाक रुद्री, सत्य नारायण पुजा पाइमेइ आपाइमेइ ति ? इम्दा चिक्सी आफ्वा । तिवाइँ ड्आँमा चिक्चाल्वाम आम खाल्या पुजाङ योर आः ¥याक्बा डाःम बाःम ।

नुम्बो आः उपो उत्रबहादुर (च्याप्टेख्वा) याकाभ्यानि न्वा ब्याल्कान् दिनैहुँ पुजा प्वाचो थि द्याम । तिवाइ इम आमा पुजा पौमेमे द्यान्साखो आचिउः । आस्याङ द्यान्चाल आः पापा ज्वाल्मेइ नौ मैनाल्वास सन्दिपात ब्यात्थाक गुल्वाक्बेइ द्याम ।

नौठाङ ड्आङ्मा ड्अीवा पौम्वाल भाना–आम्नालाम बुढापाक्वाक आक मामालाइ ओब्बेइ ठ्वामुन्चो योर तिम । ‘नुम्बो इः स्याराक दिन्कादिन पुजा प्वाचो थि । त्याङ आङ आबा । उनुइ बाउन ब्लास्साक पुजा पानुङ्वा आल्वा इनब्ल्याम सुब्बेफाब्बे दुम्चो बाःम ।’ इल्वाङ आक मामाख्वाइ बाउन माल्ली डिक्बाक पुजा लाइपौम ।

‘ऊँ श्री गणेशाय नमः । हरि ऊँ तसतम् । ऊँ धुपम् । दिपम् । नैवेद्यम् । पञ्चामृतम् । अपुँगम् । घृतम् । कोदाली फलम् । बेल्लु पत्रम् । जाई पत्रम् । कुसम् । वनमालम् । अर्गम् । रक्त चन्दनम् ।’ ड्यान्सै बाउनख्वा फलाकै पासै ल्याच्चो थि । आक मामा इमतिच्वा सप्पै चरैपासै ल्याच्चाम थि । बाउनख्वा फलाकै पासै ल्याटुम नौठाङ ‘ल भेटी चढाएर गणेशको पूजा गर्ने’ द्यान्चो थि । भेटी बाउनख्वा डेमेइस्याङ ख्वाल तिवाँ पुजा छिटोस द्याम खोःरुम्चो थि । आतिवाँ आमब्यालसम्बा देमेइसे आडुम ।

आङ भट्टैपासि न्वा पुजा पाःपास्सीन आप्ल्याचो थि । आम पाराख्वास बखौल्वा निस खेपा आम कुडुल्वा पुजा दुम्चो थि । पुजा पाचाल बस्तु प्वास्साक थालै पाचाल पुजा सप्रै दुम्चो देःख्वा बाउन अबेल ब्लाच्चो थि । नुम्बोम दुखाचाल राति बाउनलाइ कुडुल्वास बास च्वाप्चाम थि । इल्वाङ आल क्वाल मज्जाम योर चै आमा बाया द्यान्चालवा उङ राडुमापाक ख्याल्बुन्चो चुलाल्वाम भान्सा इम बाउनख्वा आज्वाचो द्याम । इमलाइ सिक्वाल्वास आङ ड्आङ्मास चुला बनैपौखो आङ लङ्गौटी रिम्सिक भान्सा प्वाचो थि ।

उङतिड इम छेउछाउ ल्वाकुवाँ साःडाल्चो थि । आक मामालाइ बाउन ग्यार्पाब्बुन्चो न्वा भगुवान ग्यार्सिमेइ न्वा क्वाल्वास नानी वाच्चो थि । आक मामाख्वा बाउनलाइ ग्यार्पाच्चा बाक्चोजड घिउ, साम्बल, दुध, मरमसला सप्पै ग्वाक्चो थि । इम बाउनख्वा निसमाना साम्बल, निस माना क्वालो दुध, क्वाल माना घिउस्या फिक्साक खिर बैनपाति ज्वाचो थि । आमा बनैपाति जौवाइँ ग्वाक्बुन्चो थोकङा जौम । द्याम जौकान । तर आम राडुमापाक ख्याल्बुन्चो, ख्याल्निमेइ आजाउ आस्याङ देमेइ ति द्यान्साख्वा आः त्वाम क्वाक्कै दुम्साङ थि ।

इल्वाङ क्वालखेपाम पुजाल चै आः त्वाम दर्र बनैपामाक चेला पाउम् । ‘बाजे उङ ख्याल्कुमेइ जाचाम थोक आस्याङ आजानुइ ? जानुङ उन आमा ¥वानुइ ? बाउनख्वा देःमे– ‘नानी जाचाम थोकङा आत्ति । उनुक ख्याल्निमेइ काकुसमेत उङ आतुउँ । ड्आम्बी ड्आम्बी डा जामेइ थि । तर त्याप्पि आजाउ । आतुउँ ।

आस्याङ देचाल, क्वालखेप मधेस ह्याड आः जजनमानल्वा पुजा दिङ्माक लिङ्मेइ थि । हिलेपान द्याल ब्लाखाङ्मे । सारो काक्ड्आखो सिङ्मेइ थि । इल्वाङ क्वाल राडुङा कुडुल काकु फ्वायुङ । काकु गाउँम्मे । इल्वाङ चेलापाःम । आम ल्वाटा आरान्चोस् डा आति ह्वाला नि ? काकु ग्वाक्चोक इमस्याम आमाइ आबा वाङ्तिमेइख्वा काकु तुङ्मे । काकु तुसि तुङ्माक इम ब्अीच्वाक वाङ्तिम– आम ल्वाटा रक्सी ख्वाक्बुन्चो काकुखो मुर्चाम चै पुकुमेइ थि ।

उङ झसङ्गै दुङ्मे । नाःड्आम्बि स्वानुङ ड्अुचो ? वाउमाक आः त्वाम त्यार्बे । इल्वाङ खाक थु पासै कुडु ब्लाङ्माक ल्वाक्सेमपाती न्वा सुनकाकुख्वा च्वाखैदुङ्माक कुडु उडुङ्मे । इम दिनल्वाङ उङ्गु आम राडुतिच्वाङ कुडुल्वा आमा आजाउ देसाख्वा कसम जामेइ तिमाक उनतिच्वाक ख्याल्निमेइ आमाइ आजामेइ तिम ।’

इल्वाङ आम्सै ब्अीम्बे । चाकुचै आज्वाचो, आटुच्वा, आम घिउ, दुध, खुडो तित्चै जासी ड्अुचो । आम ख्वाक्चा पौमेइ भाँडो या आङ कुर्साक ब्लाटुमेइ डा आत्ति । आः त्वामल्वाङ आङ छन्डाङा ह्वाला द्याङ्म । राडुङ् कुडुल्वाम ठाम्चै भाँडोल्वा ङासी, रक्सीङ छिटा परै आडुम ह्वाला ? इम ङेवाङ ब्रोचो जाचाम आङ सिप हिब्बाक छक्का परैदुङ्म थि । राडु द्यालल्वा हाल्लिपिली डिब्वाल खोब्याक आङ फ्वाफ्वालल्वा पिसुप्टी ग्वाक्तुल्वाइ ‘छ.. छ.. छ..आम खोब्याख्वा झन्डै ख्याल्ङातिम । आक्वाल चिसो रैछा ।’

देन्सै योर सोजै पौम । इम बाउनङा आङ पुसिह्यासि न्वा चोखोनितो उङ राडुमापाङ ङास्र्वामल्वाङ ह्याठ्ठो चिम्चाम योर तिम बा आस्याति ? राइसे लम्लेस्साक ब्अीम्ति बाकिमा है राडुमापा उङतिचो ।

मानेभन्ज्याङ–५, ओखलढुंगा
त्याप्पि : यु.ए.इ. २०११ फेब्रअरी १२
लिब्जु–भुम्जु पूर्णाङ्क ४५, २०६८ बाट ।

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *